Egy "szebb" élet az MX5-ön túl

O-MG

O-MG

Összehasonlító teszt: 2000 MGF 1.8 MPi vs. 1999 MGF 1.8 VVC 75TH Anniversary Edition

SzopórollerZ

2017. május 22. - G3rY89

Az MG az MGF-fel megásta a saját sírját, beütöttte az utolsó koporsószöget,vagy ha úgy jobban tetszik nekifutásból rúgta magát tökön, páros lábbal. Az MGB sikere után 15 évvel döntött úgy a gyártó, hogy ismét piacra lép egy roadsterrel. Ezalatt a 15 év tetszhalál alatt az MG nem igazán tervezett saját autót, így némi nemű hátrányból indultak a fejlesztésnél. Az alapkoncepció nem hangzik rosszul: középmotoros, hátsókerék-meghajtású, kétüléses autó, elérhető áron. Ezzel a modellel állítottak konkurenciát (leginkább a szigetországban) a Mazda MX5-nek, BMW Z3-nak, Toyota MR2-nek. 

Sorozatos véletlenek után történt az, hogy ez a két autó együtt töltheti mindennapjait. Viktor, aki a bordó (Mulberry red) tulajdonosa lett, nem egy MGF-es fazon. Ezt szemléltetvén előző autója egy szinte hibátlan, fekete Seat Toledo 1.9 TDI volt, amit utcán parkolás közben ért a halál. A gerinces elkövető jött, oldalba csapta, kiszakadt a hátsó futómű, majd angolosan távozott. Az MG-t ezután kapta(!!!) főnökétől, ami évek óta állt egy kisebb sérüléssel egy fényező műhelyben. Rendbe kellett tenni a sérülést és ready-to-drive lett az autó. Az én autóm sztoriját már ismeritek. (http://o-mg.blog.hu/2017/05/02/let_me_introduce_you_avagy)

A bordó MG 1999 októberében hagyta el a gyártósort, egyike az utolsóként gyártott MK1-eseknek. 1.8 VVC motorral (143 lóerő) és ő a 75TH Annyversary Edition 1164. darabja a 2000-es szériából. Az órája 25000 mérföldet mutat. Forgalmija szerint Viktor főnöke volt az első tulajdonosa. Lezúzta, letette, nem foglalkozott vele. Jelenleg egy 2004-es Porsche 911 GT3-mal krúzol és "nem kevésbé" vigyáz rá arra sem.
Az én autómnak már kicsit kalandosabb élete volt. Ha csak 1 dolgot mondhatott volna, mikor megvettem, valószínűleg ez lett volna:

Öljetek meg!

2000 januárjában készült el, immár MK2-esként. 1.8-as MPi motorral, amely gyárilag 118 lóerőt tudott, most valahol 150 körül van. Itt nincs semmi extra flanc. Jómagam vagyok a 9. tulajdonosa, órája 130 ezer mérföldet mutat. A bontó elöl mentettem meg.

Nem tudom, hogy az elfogultság beszél-e belőlem, hiszen ki-ki a saját fia-borját szereti jobban, de nincs az a pénz (egyik volt tanárom szerint MINDIG van az a pénz...), hogy elcserélném. E két autónál leginkább a beltérben érezhető a változás, ahol nagyon is ráfért. Az előd MK1-es belseje elég silány anyagokból épült és az összeszerelés minősége is hagy némi kívánnivalót maga után. Az ajtókárpitok a kilincseknél elválnak. Valószínűleg ragasztva volt valamikor. Ha tovább tapogatózunk észrevesszük, hogy a itt-ott bizony koppan a műanyag a beltérben, itt-ott pedig szinte átlátni rajta, olyan vékony anyagból lett kiöntve. A gyári "hifi" itt még csak 2 hangszórós. A bordó bőrbelső már a limitált széria része. Ez szerintem nagyon el lett találva. Nem vagyok bőrpárti egyáltalán és nem is szeretek ülni benne, de lenyitott tetővel nagyon sokat dob az autó megjelenésén. Jutott belőle az ajtókárpitokra, kormányra és ebből a színből készült a váltószoknya is. A nevetséges famintázatú középkonzol és a rostélyok szegélye sem bírja túl sokáig. Hol levált, hol pedig szétrepedezett. A modellfrissítésnél már érezhetően több anyag lett elszórva a beltérben. Sokat javítottak az anyaghasználaton. Megjelent az alumínium, mint dekorációs eszköz. Szálcsiszolva az ajtókon, tömör alutömb a váltógomb és szintén öntvények a fűtéspanel állítói is. Átdolgozták kissé a középkonzolt is. Kapott tapintásjavító bevonatot, ami jó VW-s szokás szerint már a legkisebb érintésre elkezdett lehámlani vagy ragadni. Újra lett fényezve zongoralakk feketére, ami nem tűnik sem utólagosnak sem pedig idegennek. A hifi 4 új hangszóróval lett gazdagabb, kettő tweeter jutott az ajtóba, ami ezáltal nem tűnik már sivárnak és kapott még 2 hangszórót a fejtámla mögé. Kissé még dobozhangzása van, de már hallgatható. Kívülről tényleg csak néhány szükséges dolgon változtattak. Végre szinrefújt lett a szélvédőkeret, az első borostyánsárga indexburák kifehéredtek és még néhány új felnigarnitúra lett a választék része. Jött még két új motor. Egy 1.6 literes, 110 lóerős, valamint egy 1.8-as 160 lóerős, ez volt a Trophy 160. 

Technikai értelemben nem lett változás, ezáltal a két autó ilyen szempontból megegyezik. Ugyanaz a hírhedt (inkább rettegett) K-Series motor dolgozik mindkettőben. Jó konstrukció, egyáltalán nem nagy hibaforrás, kivéve a "papírból" készült hengerfejtömítést. Ez a gyenge pontja az összes ilyen motorral szerelt (Roverek, Land Rover Freelander, MG, Lotus Elise stb...) autónak. Ezt a kis kasznit a 120 lóerós esetében 8.5, a 143 lóerősnél pedig 7 másodperc alatt gyorsítja 0-ról 100-ra. Kellemes vele a legtöbb kekeckedőt otthagyni. Egészen furcsa érzés, amikor motorhang közvetlenül a tarkódtól jön és a motor hirtelen gázadásra hátba lök. A gázpedál minden állása más és más orgánumot csal elő a motorból és a kipufogóból, az egészen hétköznapiasan csendestől az üvöltő pályaszökevényig.

69_2010012019280823769_10179812901086_1264102349.jpg

Kurva nagy ziccer lett volna nem kihagyni egy igazán hatalmas baromságot a futóműből is, az úgynevezett Hydragas lengéscsillapítást. Folyadék-áramlásos rendszerről van itt kérem szó, a tekercsrugók helyén van 1-1db hydragas egység, amik oldalanként csatlakoztatva vannak egymáshoz. Ezekben a hydragas egységekben legfőképp víz, alkohol, etilén-glikol, illetve még néhány (számomra ismeretlen) összetevőjű oldat található. Ezek biztosítják az autó állandó hasmagasságát oldalanként. Ezek a hydragas egységek természetükből adódóan bizonyos időközönként elengedik ezt a folyadékot és újratöltést igényelnek. A szelepek az autó orrában találhatók és minimális bontás után hozzáférhetők, így a töltés - ha a hydragas pumpa és a folyadék rendelkezésre áll - akár otthon is elvégezhető (spoiler alert!). Amúgy a futómű remek konstrukció, elöl két lengőkar, hátul két lengő- és egy keresztlengőkar tartja az úton az autót. Mindkét autón Toyo Proxes T1R gumik vannak. Száraz úton sem jelent különösebb gondot a szándékos tapadásvesztés a hátsó kerekeknél, nedves úton (Angliában néha-néha előfordul), pedig különösen figyelni kell, hogy egy körforgalomból kijövet, ne csússzon meg a segge. 

hydragas_schematic_w500.jpgA Hydragas egység belső felépítése

fig_hydragas_working.JPGMűködési "elve"

Az utódnál (TF) már javították az előd néhány gyengeségét. Többek között tekercsrugósra cserélték a csillapítást és kicsit merevebb lett a karosszéria. Kapott egy frissebb arcot és fart, de a motor maradt K-Series, sajnos ugyanazzal a hengerfej problémával, mint majdnem 10 évvel azelőtt. Sajnálom, hogy az angolok így elbaszták. Az utóbbi években nagyon sok példány esett az enyészet és bontók áldozatául. Ami megmaradt, többnyire gondos, szerető gazdához került, akik tényleg azon vannak, hogy fenntartsák és megóvják az angol autóipar egyik utolsó igazi gyöngyszemét az utókornak. A típus már túljutott a mélypontján, ezáltal értéke elindult felfelé. Egyre több magazinban cikkeznek róla, mint leendő british classic. Most érdemes beruházni egyre annak, akinek nem jelent kínt a szerelés, aki szereti benzingőzt és imád jót autózni. Az MX5 már lerágott csont (ami persze nem egyenlő azzal, hogy rossz lenne), tessék MGF-et venni.

md_trophy160_01.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://o-mg.blog.hu/api/trackback/id/tr8912501681

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

János Metz 2017.06.07. 17:33:40

Nekem is van bibibá... :-)

G3rY89 2017.06.07. 17:46:14

@János Metz: Ugye, hogy annyira nem is fáj? :)

János Metz 2017.06.07. 17:50:25

Most küzdök a futómű átalakítással... egyébként meg egy szép, egyedi (mifelénk :-) ) és szerethető autó. Második autóként van használva... csak szerelőt nem találok felénk aki ne hajtana el ha kiejtem a nevét... Fotót lehet ide beilleszeteni valahogyan?

G3rY89 2017.06.07. 17:53:18

@János Metz: ide nem, viszont bejelölhetsz facebookon és ott küldhetsz, esetleg segíthetek is, ha tudok. Kudó Gergely
süti beállítások módosítása